Werksessie HaFaBra Muziekdocenten

04-01-2019
10:00-13:30 uur
Van der Valk in Drachten

Op vrijdag 4 januari 2019 organiseert Kik 2.0 (Korps in de Klas) een ‘werksessie HaFaBra muziekdocenten’. Deze deskundigheidsbevordering is speciaal voor HaFaBra muziekdocenten die lesgeven (of gaan geven) in het primair onderwijs. Tijdens deze dag ga je aan de slag in interactieve workshops met aspecten van zowel binnenschoolse als buitenschoolse muzieklessen. Deze workshops worden gegeven door Jappie Kuipers en Piet van der Heide.

Praktische informatie:

  • Datum: vrijdag 4 januari 2019
  • Locatie: Van der Valk in Drachten
  • Tijden: 10:00 – 13:30 uur
  • Kosten: gratis, inclusief lunch!

 

Wij instrumentale docenten hebben allemaal onze eigen bagage. De één geeft graag individueel les , een ander heeft een passie voor groeps- en of klassikaalles. In de praktijk wordt tegenwoordig veel van de instrumentale docent gevraagd, om zich zo breed mogelijk in te zetten, van instrumentale oriëntatie op de basisschool en buitenschoolse blazers-amv lessen tot aan het lesgeven aan een gevorderde muzikant.

Een ander aspect is het afhaken van jong talent, wat zijn de redenen daarvoor  en hebben wij als docenten daar invloed op? Tijdens de werksessie kijken we vooral naar verschillende lespraktijken en delen we graag nieuwe initiatieven.

De werksessies

De (binnenschoolse) instrumentale klassikale muziekles
Doel van deze lessen is enerzijds kinderen te laten kennismaken met het rijke instrumentarium van de HaFaBra en anderzijds een prikkel overbrengen d.m.v. een voorbeeldfunctie en door het kind dit zelf te laten ervaren. Belangrijk hierbij is de opbouw en inhoud van deze lessen. Kinderen in de klas inspireren en activeren is een speciale aanpak voor nodig. Vormen van coöperatief leren zijn in het reguliere onderwijs al niet meer ongewoon in ons land, het muziekonderwijs kan hier nog meer op aansluiten.

De (buitenschoolse) instrumentale groepslessen
Een werksessie van de blazers-amv les tot de kleine groepsles, waarbij didactiek en pedagogiek van  groot belang zijn. Interactief aan de slag met diverse werkvormen rondom een lied, vooral vanuit een auditieve aanpak.  Hoe stimuleer je bv. het gehoor en de luisterhouding van een kind? Welke werkvormen gebruik je bij het instrumentaal aanleren van een lied? Hoe betrek je elk kind uit de groep bij dit proces? In de vakdidactiek van de Docent Muziek (AMV) zitten vele overeenkomsten met die van de instrumentale vakdidactiek. Van belang is de kinderen te stimuleren samen muziek te maken op welk niveau dan ook.

Meld je hier aan voor de werksessie:Aanmelden